گاز آرگون

گاز آرگون و ویژگی های آن

در این مقاله ما به بررسی ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی گاز آرگون، اثرات مثبت آن بر کیفیت عایق‌های حرارتی پنجره‌ها، و نحوه تأثیرگذاری آن بر بهبود کارایی انرژی ساختمان‌ها می‌پردازیم.با آرادوین همراه باشید.

گاز آرگون چیست؟       

گاز آرگون دارای علامت اختصاری AR در جدول عناصر با عدد اتمی ۱۸ است که این عنصر در گروه ۱۸ (گازهای واقعی) قرار دارد. بنابراین ترکیبی وجود ندارد. گاز آرگون در جو زمین به میزان ۱% وجود دارد. بیشتر این حجم آرگون۴۰ است که در اثر فروپاشی پتاسیم۴۰ در جو در اثر پرتوهای کیهانی تولید می شود. آرگون گازی بی رنگ و بی بو است که تحت تاثیر ولتاژ بالا رنگش به آبی روشن متمایل می شود. گاز آرگون یکی از گازهای ایمن و غیر سمی است که در بسیاری از زمینه ها در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

سومین گاز بی اثر از گروه ۸، حدود ۱% از جو زمین را تشکیل می دهد. این گاز به وسیله‌ی تجزیه هوای مایع جدا می شود، زیرا هوا فقط ۰٫۹۴٪ آرگون دارد. در فضا، آرگون۳۶ فراوان تر از آرگون۴۰ است. زیرا یکی از محصولات هسته ای در ابرنواخترها است. آرگون از یک کلمه یونانی به معنای تنبل یا غیر فعال گرفته شده است. دلیل این نام بی اثر بودن آرگون و فعالیت شیمیایی نداشتن آن است.

گاز آرگون در صنعت

برای مصارف صنعتی، آرگون با تقطیر جزء به جزء از هوای مایع جدا می شود. از گاز آرگون برای ایجاد نور زنده استفاده می شود. همچنین در صنعت جوشکاری، طیف سنجی و تولید تیتانیوم استفاده می شود. مشخصات حلالیت آرگون در آب تقریباً مانند اکسیژن است. در هر درجه حرارت، بی رنگ و بی بو، غیر سمی و غیر قابل اشتعال است. آرگون در شرایط عادی واکنش شیمیایی نمی دهد و در دمای اتاق هیچ ترکیب شیمیایی پایداری تشکیل نمی دهد.

به دلیل عدم واکنش آرگون با بسیاری از عناصر شیمیایی، این گاز به عنوان یک گاز عالی و بی بو در جوشکاری، برش ها، آتش نشانی، تشعشع و غیره استفاده می شود. علاوه بر این، از این گاز در صنایع متالورژی، ساختمان، الکترونیک و پزشکی استفاده می شود..

در صنعت الکترونیک، گاز آرگون به عنوان گاز حامل برای فرآیندهای لیتوگرافی و کندوپاش فلز و در تولید پرتو الکترونی استفاده می شود. همچنین در پزشکی از این گاز به عنوان گاز خنک کننده در فرآیندهای جراحی لیزر و در درمان بیماری های پوستی استفاده می شود.

به طور کلی این گاز به دلیل ویژگی های خاص خود در بسیاری از صنایع و بخش ها استفاده می شود و جایگاه مهمی در فرآیندهای صنعتی و تحقیقاتی به خود اختصاص می دهد.

 

ویژگی های گاز آرگون

 

بی‌رنگ و بی‌بو: 

گاز آرگون بی‌رنگ و بی‌بو است که باعث می‌شود در استفاده‌های مختلف، مانند پر کردن شیشه‌ها، به تغییرات ظاهری ایجاد نکند.

 

بی‌حرارت:

آرگون حرارتی تولید نمی‌کند و در نتیجه، موجب افزایش دمای محیط نمی‌شود. این ویژگی مهمی است زمانی که گاز آرگون به عنوان یک عایق حرارتی در پنجره‌ها استفاده می‌شود.

 

بی سمیت :

گاز آرگون برای انسان‌ها و موجودات دیگر بی‌سمی است و در صورت تماس با پوست یا تنفس آن، هیچ تهدیدی برای سلامتی وجود ندارد..

 

نور:

آرگون، مانند دیگر گازهای مشابه، نور را به خوبی بازتاب می‌دهد که این ویژگی برای استفاده در پنجره‌ها و دیگر محیط‌هایی که نیاز به نور مستقیم دارند، مهم است.

پایداری:

گاز آرگون به دلیل پایداری خود، در طولانی‌مدت تغییر شکل یا تجزیه نمی‌شود، که این ویژگی مهمی در کاربردهای مختلف آن از جمله در پنجره‌سازی می‌باشد.

 

اثرات مثبت گاز آرگون بر کیفیت عایق‌های حرارتی

 

اثرات مثبت این گاز بر کیفیت عایق‌های حرارتی به شرح زیر می‌باشد:

کاهش انتقال حرارت:

این گاز با ایجاد یک لایه عایق درون شیشه‌های پنجره، انتقال حرارت از داخل به بیرون و برعکس را به شدت کاهش می‌دهد. این عملکرد به معنای کاهش هدررفت انرژی و کاهش هزینه‌های گرمایشی و سرمایشی در طول سال می‌باشد.

 

افزایش راحتی ساکنان:

با کاهش انتقال حرارت از پنجره‌ها، دما در داخل ساختمان ثابت می‌شود و نوسانات دمایی کمتری رخ می‌دهد. این امر باعث افزایش راحتی ساکنان و ایجاد یک محیط زندگی مطلوبتر می‌شود.

 

حفظ انرژی:

استفاده از این گاز به عنوان عامل عایق درون شیشه‌های پنجره، منجر به حفظ انرژی و کاهش مصرف انرژی برای گرمایش و سرمایش می‌شود. این اقدام نه تنها به صرفه‌جویی در هزینه‌های انرژی کمک می‌کند بلکه به کاهش اثرات مخرب بر محیط زیست نیز کمک می‌نماید.

 

بهبود کارایی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی:  

با افزایش عملکرد عایقی پنجره‌ها، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی به صورت کلی کارایی بیشتری خواهند داشت، زیرا از افت‌های حرارتی کمتری رنج می‌برند و به طور موثرتر عمل می‌کنند.

کاهش نویز:

علاوه بر عملکرد عایق حرارتی، این گاز نیز می‌تواند به کاهش نفوذ صدا از محیط خارجی به داخل ساختمان کمک کند، که این امر برای افزایش راحتی ساکنان و ایجاد محیط آرامش بخش بسیار مهم است.

 

با توجه به مطالب بالا، می‌توان نتیجه گرفت که استفاده از گاز آرگون در پنجره‌های UPVC می‌تواند بهبود قابل توجهی در کیفیت عایق حرارتی و صوتی این پنجره‌ها به وجود آورد. با کاهش انتقال حرارت و صدا، این پنجره‌ها به طور موثری می‌توانند راحتی و کیفیت زندگی ساکنان را افزایش دهند و به صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های گرمایشی و سرمایشی کمک کنند. همچنین، با کاهش نفوذ صدا، این پنجره‌ها محیط زندگی آرام و آسوده‌تری را فراهم می‌کنند برای اطلاعات بیشتر با آرادوین در تماس باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *