نصب پنجره uPVC

آموزش نصب پنجره uPVC

آموزش نصب پنجره uPVC 

ارتباط معنادار بین کارایی و نصب پنجره uPVC بصورت فنی و تخصصی :

از آنجایی که ارتباط معناداری بین کیفیت و کارایی پنجره های دو جداره و نحوه اتصال و نصب پنجره uPVC وجود دارد . به گونه ای که حتی اگر در تولید یک پنجره از بهترین مواد بهره گرفته شود و تمامی شاخصه های استاندارد کیفی در فرایند تولید آن اعمال شده باشد، اما نصب غیر حرفه ای باعث می شود که عملا کارکرد این نوع پنجره ها در مقایسه با آنچه که باید باشد تنزل پیدا کند. درباره چرایی این که اغلب نصاب های پنجره دوجداره از آموزش های تخصصی برای نصب و اتصال آنها برخوردار نیستند، دلایل بسیاری گفته شده است که مهمترین آن جدید بودن این فن آوری و عدم تربیت کارگر ماهر متناسب با آن است این در حالی است که همزمان با این اظهار نظر ها نباید از نظر دور داشت که اساسا مشکل مربوط به کارگران غیرحرفه ای مسئله ای عمومی است که گریبان صنعت ساختمان را گرفته و بخش های مختلف اجرایی این صنعت در ابعاد مختلف با معضل کارگران غیرحرفه ای مواجه کرده است.

ضوابط و استاندارد های مشخصی برای نصب و اجرای پنجره های دو جداره وجود دارد که به کارگیری و اجرای بهینه آن توسط افراد متخصص آموزش دیده باعث خواهد شد که عملیات نصب و اتصال این نوع پنجره ها به صورت بهینه انجام گیرد به طوری که اجرای صحیح این نوع استاندارد ها در نهایت باعث خواهد شد که تبادل حرارتی و صوتی در واحد های مسکونی که به روش صحیح اجرایی شده اند ، به بالاترین حد ممکن محقق شود .

پیش شرط های اتصال بهینه پنجره های دوجداره :

درباره چگونگی اتصال پنجره های دوجداره تا کنون دلایل متفاوتی عنوان شده است اما بررسی ها حاکی از آن است که پیش شرط نصب بهینه این نوع پنجره ها رعایت حدود ۱۰ فاکتور اصلی باعث خواهد شد که پنجره های دوجداره به صورت فنی و تخصصی نصب شوند.

جانمایی مناسب – مرحله اول نصب پنجره uPVC

اولین پیش شرط نصب بهینه پنجره های دوجداره جانمایی مناسب چهارچوب ها در محل اتصال ونصب پنجره است . بر این اساس لازم است که درون چهارچوب پنجره از لحاظ عدم وجود مواد زائد مورد بررسی قرار گیرد و سپس با رعایت فواصل یکسان نسبت اتصال پنجره به درگاه، نصب انجام شود .

تراز کردن – مرحله دوم نصب پنجره uPVC

تراز کردن پنجره های upvc  که بسیاری از آن به عنوان حساس ترین قسمت فرایند نصب پنجره در ساختمان یاد می کنند.در این بین گفته می شود صحت عملکرد بخش های متحرک و یراق الات مربوط به تراز و شاقول بودن چهارچوب است، به همین دلیل با استفاده از اسپیسر های مخصوص عملیات تراز کردن در فواصل مختلف حدفاصل دیوار و چهارچوب از تراز و شاقول بودن آن اطمینان حاصل می شود .

پیچ های اتصال – مرحله سوم نصب پنجره uPVC

اما سومین نکته برای اتصال صحیح پنجره های دو جداره مربوط به بستن پیچ های اتصال است به صورتی که بعد از کسب اطمینان از تراز و شاقول بودن پنجره upvc  محل نصب، پیچ های اتصال بسته و محکم می شوند .

تزریق فوم و سیلیکون – مرحله چهارم نصب پنجره uPVC

تزریق درست و فنی فوم و سیلیکون نیز از جمله مواردی است که سبب می شود نصب پنجره های دو جداره مطابق با استاندارد های مد نظر باشد. در حال حاضر بارها دیده شده است که در اثر محاسبات نادرست اندازه گیری، پنجره ها به گونه ای اندازه گیری می شوند که عملا پنجره با فاصله بسیار کم و با اعمال فشار در درگاه و چارچوب متصل و نصب می شود و در نهایت با یک چسب سیلیکون از بیرون اب بندی می شوند.این درحالی است که این نوع نصب نادرست و غیر فنی است چرا که عملا زیر مقطع پنجره upvc  خالی میماند و پس از آن به مرور زمان چسب سیلیکون به علت تغییر دما و نوسانات آب و هوایی از بین رفته و به علت خالی بودن زیر مقطع آب بندی پنجره از بین خواهد رفت و در نتیجه کیفیت پنجره نهایی شدیدا تنزل پیدا خواهد . بدین ترتیب حتما لازم است که پنجره به میزان استاندارد از هر طرف درگاه نصب فاصله داشته باشد و ابتدا با تزریق فوم پلی اورتان مخصوص زیر مقاطع پنجره کاملا اب بندی شود . با گذشت زمان مشخصی فوم مربوطه خشک شده و مازاد آن به وسیله تیغ کاتر تحت زاویه ۴۵ درجه به سمت داخل بریده شود.بدیهی است مازاد چسب سیلیکون باید در اسرع وقت پاک سازی تا درز مابین دیوار و چهارچوب کاملا همسطح گردد.

جایگذاری شیشه های دوجداره – مرحله پنجم نصب پنجره uPVC

از دیگر سو جایگذاری شیشه های دوجداره نیز از شاخصه های مهم در اتصال بهینه آن به درگاه این نوع پنجره ها است که برای اینکه این عملیات نیز به خوبی اجرایی شود لازم است که حتما با رجوع به شماره ثبت شده بر روی شیشه ها هر شیشه در محل خود قرار گیرد .

رگلاژ پنجره و اعمال نیرو – مرحله ششم نصب پنجره uPVC

اما ششمین مورد در نصب بهینه این نوع پنجره ها مربوط به رگلاژ پنجره و اعمال نیرو است به طوری که برای تحقق این مهم لازم است که تنظیم و رگلاژ بازشو پنجره ها با استفاده از دستور العمل های این مورد صورت پدیرد .

نصب زهوار ها – مرحله هفتم نصب پنجره uPVC

اما هفتمین پیش شرط اتصال استاندارد پنجره های دوجداره مربوط به نصب زهوار های پنجره upvc  دو جداره که به منظور نگهداری شیشه ها با استفاده از چکش pvc  زهوار در محل خود نصب می شود .

بستن دستگیره ها – مرحله هشتم نصب پنجره uPVC

در همین حال بستن دستگیره ها نیز از جمله مواردی است که لازم است به صورت حرفه ای اجرایی شود. البته نباید فراموش کرد توپی درب ها و دستگیره ها از جمله یراق الاتی هستند که در محل پروژه بر روی پنجره upvc نصب می شود .

کنترل و رگلاژ نهایی پنجره – مرحله نهم نصب پنجره uPVC

در نهایت پس از آنکه تمامی این موارد و ضوابط اجرایی شد نصاب پنجره لازم است که نسبت به کنترل و رگلاژ نهایی پنجره اقدام کند و در مرحله پایانی عملیات نصب ، کنترل های لازم از نظر صحت عملکرد پنجره ها و درب ها به عمل آورد و با رگلاژ نهایی ایرادات احتمالی برطرف می شود.

جداسازی فویل های محافظ پروفیل – مرحله نهم نصب پنجره uPVC

البته نباید فراموش کرد که در پایان بایست حتما نسبت به برداشتن فویل های محافظ نیز اقدام کرد چرا که با توجه به این که جداسازی فویل های محافظ پروفیل به مرور زمان مشکلتر خواهد بود ، به همین دلیل بهتر است پروفیل بیرونی که در معرض عوامل جوی قرار دارند در پایان نصب پاکسازی شود .

علاوه بر این نباید فراموش کرد که اساسا روش های نصب پنجره های دو جداره و جزییات اجرایی نصب آنها در دیوارهایی با عایق کاری حرارتی از داخل، عایق حرارتی از خارج و عایق کاری حرارتی میانی تفاوت دارد که همه اینها دارای دستورالعمل و ضوابط مشخصی است و لازم است که حتما در نصب پنجره های دو جداره به این موارد نیز دقت لازم مبذول شود .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *