شیشه دو جداره وتاثیر آن در صرفه جویی انرژی

شیشه دو جداره( Duble Glazed glass )

آیا می دانید  شیشه دو جداره چه تاثیری در جلوگیری از اتلاف انرژی دارد؟ آیا می دانید انرژی گرمای بسیاری در خانه شما تلف می شود؟ در یک خانه معمولی ۲۵% گرما از طریق دیوارها و حدود ۴۰% از طریق پنجره ها اتلاف می شود.

از آن جایی که شیشه قادر به هدایت گرما و سرما بین دو محیط می باشد، بنابراین پنجره ها در هر ساختمان مهم ترین نقاط انتقال دهنده دمای فضای خارج به محیط داخل محسوب می گردند.

موضوعی که امروزه مهندسان و معماران در طراحی و اجرای پروژه های ساختمانی با آن روبرو می باشند کنترل و حفظ گرمای محیط ساختمان در زمستان و سرما و برودت فضای داخل در تابستان می باشد.

ویژگی مهم شیشه دوجداره عایق بودن آن است. منطق فیزیکی عملکرد شیشه دو جداره بسیار ساده است. همان طور که ذکر شد شیشه عایق حرارتی بسیار خوبی نیست. این بدان معناست که در یک روز سرد زمستانی یک شیشه تک جداره مقدار قابل توجهی از گرمای داخل منزل را به خارج هدایت می کند. به همین ترتیب در یک روز گرم تابستان شیشه تک جداره به آسانی گرمای محیط بیرونی را به داخل آورده و در نتیجه باعث افزایش دمای درون ساختمان می شود.

هوا و گاز (آرگون)  هدایت کننده حرارتی ضعیف تری هستند. هوا یا گاز بین دو جداره شیشه باعث عدم تبادل حرارت محیط بیرون و داخل شده و محل سکونت شما را در تابستان خنک و در زمستان گرم نگاه می دارد. استفاده از شیشه دوجداره موجب کاهش اتلاف انرژی به روش رسانش شده و به سبب فاصله بین دو جداره میزان انتقال انرژی به روش جا بجائی نیز فوق العاده اندک است.

اختلاف عایق صوتی و حرارتی شیشه های تک جداره و دو جداره بسیار قابل ملاحظه می باشد.
به موازات افزایش بهای انرژی و صرفه جویی در استفاده و مصرف انرژی همه در تلاش و کوشش جهت صرفه جوئی در مصرف آن و کاهش مبلغ صورت حساب حامل های انرژی هستند. استفاده از شیشه های دوجداره منجر به کاهش قابل ملاحظه هزینه های انرژی می گردد. با وجود قیمت بیشتر شیشه دو جداره نسبت به تک جداره به سبب صرفه جویی در هزینه های مصرف انرژی در مدت زمان کوتاهی این تفاوت قیمت جبران خواهد شد.

به همین دلیل در معماری مدرن استفاده از پنجره های عایق و نصب شیشه های دوجداره بر روی آن به امری رایج بدل گردیده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *